kartoniarnia.pl

Blog tematyczny o finansach, podróżach, zdrowiu i fitnessie.

Zdrowie i fitness

Jak zrobić szpagat i nie ulec kontuzji?

Jak zrobić szpagat i nie ulec kontuzji?

Choć szpagat to popularna figura gimnastyczna, jej prawidłowe wykonanie nie jest proste. Podczas gdy jednym osobom jej opanowanie zajmuje zaledwie kilka tygodni, nie brakuje i takich, które nawet po roku ćwiczeń nie zbliżają się do upragnionego celu. Sam szpagat daje organizmowi wiele korzyści. Warto więc poznać zalecenia trenerów, dzięki którym jego wykonanie stanie się przynajmniej odrobinę łatwiejsze.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest szpagat?
  • Jak zrobić szpagat?
  • Szpagat damski i męski, co to takiego?

Szpagat – co to takiego?

Jeszcze zanim zaczniemy ćwiczyć jego wykonywanie, powinniśmy zadać sobie pytanie o to, czym właściwie jest szpagat. Znakiem rozpoznawczym tej figury jest ułożenie nóg wzdłuż albo w poprzek kręgosłupa. Szpagat ma skomplikowany wygląd i wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z dolegliwościami bólowymi. Trenerzy zwracają jednak uwagę na to, że jest jedną z tych figur gimnastycznych, które może wykonać niemal każdy.

Szpagat damski i męski

Ćwiczenia na szpagat mogą nieznacznie różnić się między sobą w zależności od tego, czy interesuje nas wykonanie szpagatu damskiego, nazywanego też francuskim, czy też męskiego, znanego jako szpagat turecki. Ten pierwszy jest podstawową wersją szpagatu i zakłada posadzenie miednicy na podłodze tak, aby możliwe było ułożenie nóg wzdłuż kręgosłupa – jednej z przodu tułowia, a drugiej z tyłu. Choć wygląda na bolesny, opanowując równe ułożenie bioder w pewnym momencie można wykonywać go bez poważniejszego wysiłku.
Szpagat męski jest wykonywany przede wszystkim wtedy, gdy można już pochwalić się tym, że opanowało się jego wersję podstawową. Przewiduje wykonanie szerokiego rozkroku z nogami odwiedzonymi pod kątem 180 stopni w poprzek tułowia. Jego powodzenie jest w dużej mierze uzależnione od tego, czy wszystkie grupy mięśniowe uczestniczące w wykonaniu tej figury są równomiernie rozciągnięte. W kontekście szpagatu męskiego konieczne jest wspomnienie o trudnych do pokonania przeszkodach o charakterze anatomicznym. Wykonanie ćwiczenia może być utrudnione przy ograniczonej ruchomości miednicy i stanu biodrowego.

Jak zrobić szpagat?

Jednym z częstszych błędów popełnianych przez osoby zastanawiające się nad tym, jak zrobić szpagat jest zapominanie o tym, jak duże znaczenie ma nie tylko sama konieczność rozgrzewki, ale i to, jak starannie jest ona wykonana. Dopiero po jej zakończeniu można rozpocząć rozciąganie do szpagatu. Przy pierwszych ćwiczeniach tego typu zwykle czymś normalnym jest odczuwanie bólu. Ten jednak szybko znika, zwłaszcza gdy ćwiczenia takie, jak wykroki w przód i w tył oraz rozciąganie w klęku są powtarzane regularnie.
Sam szpagat można zacząć trenować dopiero wtedy, gdy ciało sprawia wrażenie wyćwiczonego, a my nie odczuwamy już bolesności podczas rozciągania. Zwykle rozpoczyna go wykonanie wykroku, a następnie powolne osuwanie się w dół. Schodzenie do szpagatu należy przeprowadzać z rękami opuszczonymi w dół tak, aby możliwa była nieustanna asekuracja. Pamiętajmy też, że szpagat nie jest figurą, którą można utrzymywać przez długi czas. Jeśli chcemy uniknąć kontuzji, utrzymanie pozycji przez około pół minuty z pewnością będzie znakomitym osiągnięciem.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *